Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty 2020

Utworzono dnia 05.08.2020
Czcionka:

Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła 31 lipca 2020 r. wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty przeprowadzonego w czerwcu br. W briefingu wzięli udział: Marzena Machałek sekretarz stanu w MEN, Maciej Kopeć podsekretarz stanu w MEN oraz Marcin Smolik dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

– Dziękujemy wszystkim, że egzamin się odbył. Wyniki są bardzo dobre, mimo, że był przeprowadzany w trudnym czasie i przy obostrzeniach sanitarnych – powiedziała wiceminister Marzena Machałek podczas briefingu. Podkreśliła, że decyzja o przeprowadzeniu tego egzaminu w sytuacji pandemii nie było łatwą. – Zastanawialiśmy się czy nie zrezygnować. Ale braliśmy pod uwagę to, że egzamin zewnętrzny jest jednym z ważnych elementów rekrutacji. I pozbawienie tego ważnego komponentu rekrutacji mogłoby zrodzić wśród uczniów poczucie niesprawiedliwości. Podjęliśmy tą trudną decyzję i udało się. – dodała minister.

Minister Marzena Machałek podziękowała nauczycielom, dyrektorom szkół, uczniom, rodzicom i egzaminatorom za wspólny wysiłek w tym czasie.

– Dziękuję dyrektorom szkół za organizację egzaminów. Dziękuję nauczycielom, bo ten czas nie został stracony, efektywnie mimo specyficznych warunków pracowali z uczniami. Dziękujemy uczniom za ich odpowiedzialność, że się dobrze do tego egzaminu przygotowali. Dziękujemy rodzicom za wsparcie – dodała.

Warto tu wspomnieć o ważnej roli egzaminatorów, którzy jak zawsze nie zawiedli, ale w tych warunkach wymagało to większej pracy. Egzamin się odbył i z satysfakcją mogę powiedzieć, że wyniki jego są bardzo dobre. Ten czas był owocny i dobry dla polskiej edukacji, choć trudny podkreśliła minister Marzena Machałek.

W swoim wystąpieniu wiceminister Maciej Kopeć również podziękował pracownikom Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, okręgowych komisji egzaminacyjnych. – Ten czas został dobrze wykorzystany. Patrząc na funkcjonowanie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, okręgowych komisji egzaminacyjnych, ich pracę, zaangażowanie w przygotowaniu, najpierw próbnego, później właściwego egzaminu ósmoklasisty jak i maturalnego. – Zostały stworzone warunki do tego, by uczniowie mogli się do egzaminu przygotować. Dziękuję również nauczycielom za umożliwienie uczniom konsultacji przed egzaminem.  – podkreślił minister Kopeć.

Minister dodał, że egzamin jest podstawą w rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej. I teraz ta rekrutacja się odbywa – Dziękuję dyrektorom szkół, komisjom, zespołom rekrutacyjnym, za wysiłek, poświęcenie w okresie wakacyjnym. Mimo obostrzeń sanitarnych wszystko przebiega bez zastrzeżeń – podkreślił Maciej Kopeć.

– Egzamin ósmoklasisty jest jednym z kluczowych elementów reformy. Widać po jego wynikach, że pewne założone cele są osiągane. Uczniowie poradzili sobie z egzaminem. Odchodzimy od tzw. testomanii, klucza egzaminacyjnego.

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podziękował przede wszystkim egzaminatorom, że się podjęli zadania w tym trudnym czasie. – Dziękuje, że nas nie zostawiliście – powiedział.

Do egzaminu ósmoklasisty w terminie głównym od 16 do 18 czerwca 2020 r. przystąpiło 343 025 spośród 349 874 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 98 proc.). Pozostali uczniowie przystąpili do egzaminu ósmoklasisty w terminie dodatkowym tj. 7-9 lipca br. albo byli zwolnieni z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o systemie oświaty. Około. 330 700 uczniów rozwiązywało zadania w arkuszach w wersji standardowej, natomiast ok. 12 300 uczniów rozwiązywało zadania w arkuszach w formie dostosowanej. Do egzaminu z każdego przedmiotu w lipcu przystąpiło po ok. 800 uczniów.

Każdy ósmoklasista przystąpił do egzaminu pisemnego z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.

1)      języka polskiego
2)      matematyki
3)      języka obcego nowożytnego.

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.

Średnie wyniki z poszczególnych przedmiotów: z egzaminu z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 59 proc., z matematyki – 46 proc., z języka angielskiego – 54 proc., z języka niemieckiego – 46 proc., z języka francuskiego – 72 proc., z języka hiszpańskiego – 66 proc., z języka rosyjskiego – 48 proc., z języka włoskiego – 57 proc. punktów możliwych do zdobycia.

Do egzaminu z języka angielskiego i języka niemieckiego przystąpiła zdecydowana większość ósmoklasistów (ok. 99,5 proc.).

Wyniki najwyższe, tj. od 90 do 100 proc., uzyskało: z języka polskiego – 7 987 uczniów (2,3 proc.), matematyki – 20 289 uczniów (5,9 proc.), języka angielskiego – 56 310 uczniów (17,1proc.), języka niemieckiego – 790 uczniów (6,1 proc.).

Uczniowie, którzy ze wszystkich egzaminów uzyskali od 90 do 100 proc. punktów możliwych do zdobycia: 2 843 osoby.

Przebieg egzaminu monitorowało 1 448 obserwatorów: pracowników kuratoriów oświaty, przedstawicieli organów prowadzących, szkół wyższych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracowników okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Uczniowie rozwiązali zadania w ponad 1 mln (1 028 000) arkuszy.

Rozwiązania zadań otwartych zostały sprawdzone przez 11 301 wykwalifikowanych egzaminatorów, pracujących w 641 zespołach / 299 ośrodkach.

Szczegółowe informacje o wynikach tegorocznego egzaminu ósmoklasisty będą dostępne 30 października br. 

Więcej informacji o wstępnych wynikach można znaleźć na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: https://cke.gov.pl/ 

ZAŁĄCZNIKI:

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Wrzesień 2020
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Imieniny

Licznik odwiedzin:

W tym tygodniu: 2

W poprzednim tygodniu: 648

W tym miesiącu: 3417

W poprzednim miesiącu: 3516

Wszystkich: 104289