Z Ósmoklasistami możemy czuć się bezpiecznie !
Uczniowie czterech klas 8 podczas ostatnich lekcji edukacji dla bezpieczeństwa przy pomocy Stefana (fantomu) zgłębili temat pomocy osobie nieprzytomnej. Doskonale wiedzą, jak należy się zachować, aby pomóc zarówno osobie nieprzytomnej oddychającej, jak
i nieoddychającej.
Jak sprawdzić, czy osoba oddycha ? To proste ! Musisz poczuć, usłyszeć lub zobaczyć jej oddech. Jeśli poszkodowany nie nawiązuje z tobą kontaktu, w kilku krokach oceń, czy oddycha: wykonując rękoczyn czoło- żuchwa udrożnij drogi oddechowe, następnie przyłóż swój policzek do nosa i ust poszkodowanego, sprawdź, czy poczujesz oddech, czy go usłyszysz, jednocześnie obserwując, czy klatka piersiowa się unosi. Jeśli w ciągu 10 sekund nie zaobserwujesz przynajmniej 2 oddechów, przystąp do czynności ratowniczych.
Jak pomóc osobie z nagłym zatrzymaniem krążenia? Resuscytacja krążeniowo - oddechowa to naprawdę proste czynności, które zwiększają szanse na przeżycie aż trzykrotnie. Zacznij od 30 uciśnięć, pamiętaj o dobrym tempie (100-120 uciśnięć na minutę)
i poprawnym ułożeniu rąk, następnie możesz przejść do 2 wdechów ratowniczych. Ale... skąd wiedzieć jakie to jest dobre tempo ? Posłuchaj piosenki zespołu Bee Gees, a już nigdy nie będziesz mieć wątpliwości... https://www.youtube.com/watch?v=pZncRKw-DQI&t=1s
Czekając na przyjazd karetki, zadbaj o bezpieczeństwo oddychającego poszkodowanego. Ułóż go w pozycji bocznej ustalonej, która jest stabilna i bezpieczna.
Bądź świadomy, ratuj życie :)